Thaimaa 2007
lauantai 3. helmikuuta 2007

Alettiin nukkumaan heti kahdeksan jälkeen kun junan henkilökunta kävi aukaisemassa sängyt ja siestailtiin yö junassa. Sängyt olivat varsin mukavat, mutta aamupalassa olisi ollut parantamisen varaa. Jos uni ei olisi tullut silmään niin vaihtoehtona olisi ollut menevä disco-vaunu, jossa poppi raikasi ja valopallot vilkkuivat. Vähän aamupalan jälkeen konnari tuli kyselemään meidän lippuja ja jälleen kerran ihmeteltiin, että miten päästään Chumphoniin lähtevään junaan. Kävin oikein privakeskusteluissa parin konnarin kanssa, enkä saanut siitä oikein muuta selvää kuin että liput ovat kunnossa. Kumpikaan konnareista ei osannut englantia juuri lainkaan. Toinen vaan puhalteli kun yritti saada järkeviä lauseita ja toinen naureskeli. Ajateltiin siinä vaiheessa, että kyllä asiat jotenkin taas selviävät :D Juuri kun huomattiin, että seuraava juna Chumphoniin lähtisi vasta joskus yhden jälkeen, niin konnarit hyökkäsivät paikalle ja käskivät ottaa kaikki tavarat mukaan. Mentiin ahtaita käytäviä pitkin viimeiseen vaunuun ja odoteltiin, että jotain tapahtuisi. Jossain pienellä asemalla ennen Bangkokia konnari ohjasi meidät ulos ja toinen koppasi osan tavaroista ja lähti saattamaan meitä toiseen junaan raiteiden yli. Meidän onneksemme junan kyljessä luki Bangkok - Surat Thani, joten ilmeisesti juna odotteli meidän saapumista jollain välipysäkillä. Nyt ollaan siis etelään menevässä junassa. Arvioitu saapumisaika Chumphoniin on joskus kahden ja kolmen välillä. Meinaa olla vähän ahdasta tälle tavaramäärälle kun junassa ei ole tyhjää säilytystilaa.

Paikka: Bangkok, Thaimaa

Juna saapui Chumphoniin 20 minuuttia myöhässä. Heti asemalla joku nainen tyrkytti meille laivalippuja Taolle. Säätäminen oli taas massiivista ja piti vähän aikaa rauhoitella tilannetta, että asiat selvisivät. Tiedä sitten, että kuinka paljon meitä taas kusetettiin. Joka tapauksessa saatiin ilmainen kyyti yhteen majapaikkaan. Viivymme täällä yön, koska laivoja lähtee vasta yöllä emmekä halua viettää yötä merellä heiluvassa veneessä. Huomenna lähdetään seitsemän aikaan saarta kohti. Soitin Koh Tao Diversiin ja ilmoitin tulosta. Voidaan huomenna mennä suoraan kerholle ja saadaan sitä kautta majapaikat. Tulevat päivän menevätkin sitten sukeltamisen merkeissä. Yllätykseksi suihkusta tuli vain kylmää vettä ja melkein vitutti. Kun saatiin pestyä matkan pölyt jaloista, suunnattiin ensimmäiseen ravintolaan, jonka ovessa luki englantia. Tämä on joku pizzerian tapainen. Hirveä nälkä...

Paikka: Chumphon, Thaimaa

Tilattiin molemmat listalta isot pizzat. Kummallakin loksahti suu auki kun nähtiin pizzat lautasella. Luultiin saavamme jotain normaalin ja perhepizzan välistä, mutta ne olivatkin keskivertopannupizzaa pienemmät. Onneksi täytettä oli kuitenkin runsaasti ettei tarvinnut nälkäisenä lähteä. Vedettiin molemmat jälkiruoaksi jäätelöt, jotka nekin loksauttivat leuat auki. Annokset oli niin hävyttömän isoja ja makeita, että syömättä meinasi jäädä herkut. Taisteltiin silti loppuun asti. Tarjoilijalla pyöri silmät päässä kun syötiin varmaan vähän enemmän kuin tavalliset asiakkaat, heh. Mässäilyn jälkeen käytiin kiertämässä muutamat vaatekaupat kun Hise halusi katsella itselleen hametta. Täällä jopa siistien "trendiliikkeiden" hinnat ovat yllättävät alhaiset. Bangkokissa käytännössä samoista tuotteista saa maksaa melkein tuplahinnan. Täällä ostamiskynnystä voi nostaa se, että oikeasti juuri kukaan ei tunnu osaavan sanaakaan englantia. Jopa kaupankäynnin perussanasto on monella hukassa. Mutta kuten aina ennenkin, huitomalla pärjää pitkälle. Hise osti itselleen yhden hörselöpaidan ja minä tankkasin puheaikaa prepaid-liittymään. Kiertelyn jälkeen käyskenneltiin takaisin majapaikkaan, jonka nimi on muuten Siam Dreams Guesthouse. Röllöteltiin hetki ja minä yritin saada Hisen kännykkään GPRS-asetuksia kuntoon. Kun siitä ei tullut mitään, lähdettiin taas huitelemaan pitkin kylän raittia. Täällä on lukematon määrä erilaisia vaateliikkeitä joka puolella kaupunkia. Myös ruokakojuja on erityisen paljon ja iltaisin pääkadun varrella on ruokamarkkinat kello 16:sta eteenpäin. Tarjolla on monenlaista mäskiä, vaikka kojuja ei olekaan hirveästi. Jos pitää kaljasta, viskistä ja jalkapallosta, täältä eivät vaihtoehdot lopu kesken. Yritettiin löytää illan päätteeksi kuppilaa, josta olisi saanut muutakin kuin kaljaa tai viskiä ja mieluiten ilman kovaäänistä jalkapallolähetystä. Ei löytynyt. Ryystettiin kuitenkin yhdessä ulkoilmabaarissa limut ja tepasteltiin kämpille. Käveltiin tänään oikeastaan koko kaupunkin keskusta-alue läpi eikä tämä enää tässä vaiheessa matkaa tarjoile mitään järin uutta. Chumphon on mukavanoloinen pikkukaupunki, jossa ei sinäänsä taida olla mitään nähtävää. Muutaman kilometrin päässä keskustassa on hiekkarantaa ja joitakin sukelluspaikkoja. Lähinnä tämä on kuitenkin kaupunki, joka on tällä hetkellä lähinnä välietappi saarille mentäessä. Viime yö meni ainakin itseltäni vähän katkonaisilla unilla, joten pitänee harkita kohta nukkumisbisneksiä. Aamulla pitäisi olla lähtövalmiina kuuden aikoihin. Laiva Koh Taolle irtoaa satamasta seitsemän aikoihin. Koh Tao Diversista meitä varoiteltiin, että tie on kuoppainen ja matkapahoinvointilääkkeitä on syytä nappailla. Jos laatta ei lennä aalloista niin sitten siitä, että veneessä on sata muuta, jotka laattaa.