Thaimaa 2007
tiistai 27. helmikuuta 2007

Minulla meni taas yö ihan surkeasti. Oli jostain syystä niin jumalattoman kuuma, etten saanut nukuttua kunnolla kuin vasta aamuyöllä. Hise yritti kyllä kiihytellä minua ylös ja aikaisemmin, mutta lopulta pinkaistiin ylös vasta puoli yhdeltätoista. Pakattiin heti rinkat ja reput, että ei tarvitse niiden kanssa enää illalla säätää. Nyt pitäisi lähteä kello yhden aamupalalle.

Paikka: Khao Sok, Thaimaa

Käytiin päivällä tekemässä viimeinen kartsakierros. Hise ei tällä kertaa ostanut mitään, mutta minä poika tempaisin ja ostin uuden pyhäpaidan sekä kuoret kännykkään. Harmi vaan, että kuoret ovat rikki, hehe. Paita on kuitenkin todella hieno ja kaiken lisäksi laadukas. Olihan sillä kyllä hintaakin yli 800 bahtia kun sopivia kuteita ei löytynyt kuin ostoskeskuksesta. Päivällinen tempaistiin jossain omituisessa ravintolassa, jossa ukko löhöili selkä ovelle päin ja poltteli röökiä. Kun astuttiin sisään niin kaveri pomppasi ylös kuin vieteriukko ja alkoi etsimään menua. Sellainen löytyi, mutta tarjonnasta ei löytynyt yhtään kasvisruokaa. Yritettiin selittää tarjoilijalle, että Hise syö oman ateriansa ilman osterikastiketta. Mies vastasi vaan "ok, ok" ja nyökytteli päätään. Kun tilaukset oli tehty, mies suuntasi keittiön sijaan ulos ja meni hakemaan naapuriliikkeestä englantia osaavan naisen. Selitettiin sama sille ja lopulta saatiin oikeanlaiset ruoat. Parasta oli, että kastiketta ei oltu suoraan poistettu vaan se oli korvattu asiallisesti soijakastikkeella. Syötiin mahamme täyteen ja koko reissu maksoi 80 bahtia. Sitten jatkettiin matkaamme ja syötiin jälkiruoat sievässä ravintolassa, joka bongattiin aikaisemmin. Jälkkäriksi syötiin bananasplitit ja ne maksoivat kaksi kertaa niin paljon kuin ruoka - 190 bahtia. Välillä käytiin hengailemassa ja huilaamasssa majapaikassa, mutta sitten jalka alkoi taas vinttasta. Pakko oli tarkistaa paikallisten kännykkämyymälöiden hintataso. Vertailukohteeksi otin Nokia N70 -kännykän, jonka hinta pyörii Suomessa keskimäärin 300 euron paikkeilla. Täällä se maksaa noin 250 bahtia. Kun ottaa huomioon, että takuu ei taida pelata täällä ostetussa kovin jouhevasti, niin itse maksaisin kyllä sen 50 bahtia enemmän mielelläni. Kierrokselta ei tarttunut mitään matkaan ja päädyttiinkin lopulta takaisin majapaikkaan. Tutkailtiin Bangkokin majoitustarjontaa. Monet paikat olivat niin täynnä, että niistä ei saanut neljää peräkkäistä päivää. Majoituksiahan olisi tietysti ollut nettivarausten ulkopuolellakin, mutta rinkat selässä etsiminen ei Bangkokissa liiemmin napostellut. Niinpä päätimme tehdä loppumatkalle repäisyn ja buukata itsemme ihka oikeaan hotelliin. Yölle tulee hintaa 7€/yö/henkilö, mutta menkööt nyt. Kysymyksessä on siis koko matkan kallein majoitus, mutta hyvää siinä on se, että se sijaitsee Chinatownin keskellä. Sinne me nimenomaan halusimmekin. Nörttäiltiin vielä jonkun aikaa alakerran nettikahvilassa ja lähdettiin syömään viimeiset Surat Thani -ateriat. Hiihtelimme samaiseen paikkaan jossa söimme päivällä jäätelöt. Ikävä kyllä kumpikin onnistui tilaamaan huonot ruoat. Hisen ruoka oli yksinkertaisesti niin mausteista ettei siitä voinut paljon nauttia. Siinä oli lähinnä soijanakaleita ja helkkarin tulista ja vetistä kastiketta. Itselläni oli kolmas kerta kun tilasin porsasta ja tämä oli niistä pahin. En onnistunut syömään yhtään niistä sitkeistä jännepalasista. Miksiköhän jokainen porsasateria on ollut sellaista sitkosta. Nyt pakataan kamat ja hypätään johonkin kulkupeliin, joka vie meidät rautatieasemalle. Surat Thani jää pian taakse.

Paikka: Khao Sok, Thaimaa

Kysyttiin Web guesthousesta neuvoa miten päästäisiin rautatieasemalle. Mies opasti kävelemään tietä eteenpäin. Tehtiin työtä käskettyä eikä ennätetty tepastella kuin 200 metriä kun joku mies pysäytti ja kysyi mihin mennään. Kerrottiin suunta ja äijä sanoi heittävänsä meidät 300 bahtilla. Tällä kertaa päätettiin, että meitä ei kuseteta ja pääteltiin, että jos Bangkokissa ajettiin 10 kilometriä 100 bahtilla niin täällä ei makseta paljoa enempää. Samoin ukolle suoraan 150 bahtia vaan eipä ottanut onkeensa. Jatkettiin matkaamme taksiasemalle, josta lähti autot vakiohinnoilla. Auto maksoi 120 bahtia, vaikka sinne olisi ahtautunut neljä tyyppiä. Halpaa on. Odotellaan tässä 23:00 lähtevää junaa. Kun katsoo kelloa niin voi päätellä, että olemme edelleen Thaimaassa :D Muutama valkonaama täällä jo kävelee hermostuneesti edestakaisin, mutta jotenkin tähän löysään ajan tulkintaan on jo ennättänyt itse tottua. Aina pääsee - ei vaan aina tiedä, että milloin ja miten :D

Paikka: Khao Sok, Thaimaa

Tulihan se juna kun malttoi vaan vähän odotella. Tunti sinne tai tänne. Juna on nähtävästi aloittanut matkansa jostain eteläisemmältä asemalta, sillä tämä on täynnä porukkaa. Sängyt oli levitetty valmiiksi, joten meidän piti vaan heittäytyä kyljelleen. Eipä sitten muuta kuin unta kuulaan.