Thaimaa 2007
keskiviikko 24. tammikuuta 2007

Bussi lahosi jossain välissä ja takaosasta kuului epäilyttävä korina. Lisäksi matka taittui huikeat 50km/h. Katseltiin pysähdyspaikalla bussia, johon meidän oli tarkoitus päästa, mutta toisten lippusotkujen takia jouduttiin tähän. Ihmiset olivat kääriytyneet lekoisasti peittoihin tehokkaan ilmastoinnin vuoksi ja pystyivät nukkumaan melkein vaakatasossa. Itse köröteltiin polvet suussa tunkkaisessa menopelissä. Välillä tuli pilkittyä ja nukuttua kuola suupielessä, niskat taitoksilla. Maisemat alkavat näyttämään mielenkiintoisilta: vuoria, suuria puita ja metsää.

Paikka: Chiang Mai, Thaimaa

Loppumatkasta bussi paranti vauhtiaan kuin sika juoksuaan. Perille päästiin kahdeksan maissa. Bussi kaartoi jonkun hotellin pihaan, mutta nappattiin rojut selkään ja lähdettiin etsimään omaa majoitusta. Lähellä pysähdyspaikkaa oli miltei saman niminen hotelli, Montri Hotel, johon meitä opastettiin ja tuktuk-kuskikin yritti viedä. Lopulta kuski kyseli muilta, missä Hollanda Montri Guesthouse sijaitsee ja päästiin oikeaan paikkaan. Venttailtiin huoneen vapautumista ja märsyttiin aamupalaksi juuri puristettua appelsiinimehua, mysliä ja omelettia. Safkat ovat vähän kalliimpia mitä edellisissä majoituksissa, mutta juomatarjonta näyttää olevan monipuolisempi... Kymmenen aikoihin huone oli valmis ja suihkun kautta hypättiin suoraan vilpoisaan petiin. Piti nukkua vain tunti, mutta tuli kelloa siirrettyä sen verran monta kertaa että lopulta päästiin ylös vasta kolmelta. Saatiin ilmainen, langaton yhteys toimintaan ja nyt pitäisi vähän selvitellä tulevan viikon äksönplääniä. Nyt ollaan taas täyttä timangia :) Aamulla ilma oli mukavan vilpoisa, itse rilluteltiin lyhythihaisissa mutta muut olivat pukeutuneet pitkähihaisiin ja takkeihin. Hehe. Nyt alkaa aurinko taas kuumottelemaan lämpimästi.

Paikka: Chiang Mai, Thaimaa

Oltiin yhteydessä vanhempiini Skypen kautta. Videokuvakin siirtyi ongelmitta majapaikan nettiyhteyden yli. Katseltiin myös tulevaa ohjelmaa Chiang Maissa ja varattiin yhden päivän reissu Elephant Nature Parkiin. Yritettiin saada myös A Lot of Thai -kokkikurssia, mutta paikan sivut olivat nurin. Huomiselle jätettiin junalippujen varaus. Siinä varauksen tiimellyksessä jouduttiin ottamaan pienet ananasdrinkit. Istuskelun jälkeen olikin sitten aika istuskella vähän lisää ja tilattiin evästä naaman eteen. Hise söi paistettua riisiä kananmunalla ja vihanneksilla. Itse maistoin Thaimaan perinneruokaa eli tom yumia, joka on eräänlainen mausteinen keitto. Tein sellaisen erehdyksen, että unohdin keiton pohjautuvan kalakastikkeeseen (ainakin tämä oli). Itse en pidä kalasta vähimmässäkään määrin, joten syömättähän se huttu jäi. Se oli ensimmäinen thai-ruoka, josta en pitänyt. Syöpöttelyn jälkeen lähdimme etsimään lähialueelta baaria. Käveltiin katuja ristiin ja rastiin eikä nähty muuta kuin ruoka- ja hedelmäkojuja sekä majoituspaikkoja. Ollaankohan me missattu joku oleellinen tieto Thaimaan baarikulttuurista, vai miksi ei löydetä yhdestäkään paikasta normaalia baaria, kuppilaa tai räkälää?