Thaimaa 2007
maanantai 22. tammikuuta 2007

Ai että nukutti makeasti. Tämä oli ensimmäinen yö kun molemmat nukkuivat taju kankaalla aamuun asti. Herättiin vasta kellon huuteluun seitsemältä. Käytiin syömässä majapaikan ravintolassa riisikanakeittoa ja tuoreita hedelmiä. Sitten lähdettiin etsimään kuljetusta tiikeritemppeliin. Pienen haahuilun jälkeen löydettiin kuljetuksia järjestävä yritys (Center Point) ja saimme kyydin temppelin lisäksi myös Erawan vesiputouksille. Nyt olemme minibussissa jonkun ranskalaisen perheen kanssa ja matka etenee leppoisasti.

Paikka: Kanchanaburi, Thaimaa

Huhhei! Vesiputoukset on jaettu 7 eri osioon. Käveltiin osin kivikkoisia polkuja kuudennelle tasolle. Elukoitakin on alkanut vipistä ympärillä kiitettävästi. Myös muut ovat tajunneet maisemien hienouden ja koko ajan lappaa porukkaa vastaan. Eräät älyköt mm. ravisteli puuta missä joku apinantapainen kyyhötti. Jep, möykkääminen, eläinten häiritseminen ja roskaaminen on kielletty. Tuntuu vaan olevan niin helevetin vaikea asia sisäistää vaikka ohjeet on kirjoitettu englanniksi suuriin kyltteihin ja roskiksiakin löytyy. Käppäillään takaisin pakulle ja matka jatkuu kohti temppeliä.

Paikka: Kanchanaburi, Thaimaa

Matka jatkui helvetillisen kuumassa autossa. Onneksi ilmastointi alkoi toimia ja meno muuttui mukavaksi. Kuski vei meidät tiikeritemppeliin, jossa ensitöiksemme maksettiin 300 bahtin "lahjoitus" eli sisäänpääsy. Käveltiin suoraan tiikeriluolille, joka oli käytännössä hiekkamontun keskelle kuovittu kuoppa. Siellä odotteli läjä isoja kissoja ja vielä suurempi läjä turisteja ja työntekijöitä. Tiikereitä pääsi kyllä jokainen yksitellen rapsuttamaan, mutta kuvaaminen tapahtui aidan takaa. Työntekijä veivät meitä käsistä tiikeriltä toiselle ja onneksi pari muuta työntekijää kuvasivat. Tiikereitä oli mukava hypistellä, mutta paikka ja koko tilanne oli muuten melkoinen pettymys. Koko ajan oli kauhea kiire ja etenkin Hiseä kuljettanut tyyppi retuutti kierroksen kaasu pohjassa. Paikassa haisi rahastus, sillä tiikereiden lisäksi siellä ei ollut juuri muuta nähtävää: hevosia, sikoja, lehmiä ja kukkoja. Paikan parasta antia taisivat olla häkissä pidetyt tiikerinpennut, joita pystyi rapsuttamaan häkin läpi. Kohtalaisen särkijöitä sydämen olivat ne. Tikrujen jälkeen kuski vei meidät jollekin oudolle Indiana Jones -henkiselle luolalle. Ei siitä mitään puhetta ollut, mutta samahan tuolla oli käydä. Hyviä yllätyksiä kun ei tiedä yhtään mihin ollaan menossa :D Nyt kaasutellaan taas johonkin...

Paikka: Kanchanaburi, Thaimaa

Thai-setä heivasi meidät vielä Kwai-joen sillalle, vaikkei sekään kuulunut matkasuunnitelmaan. Tulipahan sekin ihme nyt nähtyä samalla rahalla. Silta ei meitä kuitenkaan järin pitkään jaksanut innostaa, joten käytiin ostamassa läheisestä kojusta kookosdrinksu. Ryystettiin kookosmaidot naamaan ja mentiin loikoilemaan auton lähelle. Ennätettiin hengailla reilu puoli tuntia, kun kuski sanoi, että voi heittää meidät majapaikkaan ennen muun porukan saapumista. Niinpä päästiin taas kämpille. Kello oli vähän vaille kuusi, eli reissulla meni käytännössä koko päivä. Kyselimme jo päivällä kyytejä Chiang Maihin ja saimme selville, että VIP-bussilla 12 tunnin matka maksaisi 400 bahtia. Matkalla majapaikkaan ostettiin kyseiset liput, eli huomenna Kanchanaburi jää taakse ja suuntana on Chiang Mai. Phitsanulok päätettiin jättää kokonaan välistä. Pienen loikoilun jälkeen lähdettiin suihkun kautta etsimään pankkiautomaattia. Kierreltiin läpi koko lähialue, mutta automaattia ei löytynyt. Ostettiin sen sijaan raakoja minibanaaneja... onhan nekin ihan kivoja :D Lampsittiin takaisin majapaikkaan ja tempaistiin ravintolassa kana- ja kasviskeittoa sekä kärvenettyjä vihanneksia ja kanaa cashew-pähkinöillä. Hyvää oli, vaikka mausteita olisikin saanut olla vähän enemmän. Nyt ollaan taas terassilla kuuntelemassa sirkkojen sirinää. Päivä oli kokonaisuudessa oikein mainio, vaikka tiikeripuisto tuottikin pettymyksen. Parasta antia oli putouksilla vastaan tullut makakilauma. Koko lauma tuli katselemaan muutaman metrin päähän kun kuvattiin niitä. Pari rohkeaa tuli noin metrin päähän. Toinen jäi pätevänoloisena vartioimaan ja toinen tuli tarkastamaan meidän kameravarustusta. Kyllä oli makakin naama ilmeitä täynnä ja silmät pyöränä, kun kamerasta lähti mielenkiintoinen nakse. Muutaman kerran sen oli hypisteltävä kameraa ja siinä sivussa makaki tarrasi myös minun sormeen kiinni. Koko lauma tuli poikasineen lopulta ihan lähelle. Kaikki olivat todella uteliaita, mutta varautuneita. Makakit pysyivät ihan lähellä niin kauan kuin oltiin kahdestaan ja chillisti, mutta heti kun muutama turisti tunki paikalle niin koko lauma ampaisi karkuun. Tänään opin myös käytännön kautta yhden asian: jos jossain on lehmä, nurkan takana on luultavasti helvetillisen iso härkä. Hise pyysi minua poseeraamaan lehmän vieressä ja tietysti minun piti rapsutella sitä ohimennen. Ihan vähän vaan, tosin. Saman tien lauma julmetun kokoisia härkiä alkoi tulla kohti. Jäin siihen hengailemaan kun ajattelin, että härät ovat vaan uteliaita ja tulivat rapsutettavaksi. Hise vastaavasti otti jo tässä vaiheessa takapakkia. Häristä suurin tuli ihan kosketusetäisyydelle ja minä poika ajattelin vähän ruaputella ukkolehmää otsasta. Tämäpä otti ja kiskaisia minua sarvella olkavarteen niin että suomipoika joutui ottamaan muutaman rivakan perääntymisaskeleen. Muistona tästä härän kanssa vietetystä herkästä hetkestä on kämmenen kokoinen mustelma ja soma vekki olkavarressa. Nyt on taas aika nukkua, että jaksaa huomenna istua bussissa.