Thaimaa 2007
sunnuntai 21. tammikuuta 2007

Taas kuuden aikaan alkoi pyörityttämään eikä saanut enää unta palloon. Muuten tuli lekoisat yöunet eikä tarvinnut turhia heräillä. Suihkun jälkeen pakattiin kaikki rojut ja alkaahan niitä olla tässä vaiheessa jo kiitettävä määrä. Aamupala oli taas täyttävä - tuoreen ananaksen ja muiden tuoreiden hedelmien herkullinen maku jaksaa aina yllättää positiivisesti. Syötiin lisäksi taas omeletit. Kohta on etsittävä taksi ja hurautettava bussiasemalle. Tarkoitus olisi ostaa tiketti ilmastoituun bussiin ja päästä Kantchanaburiin.

Paikka: Bangkok, Thaimaa

Huone saatiin luovutettua ja safety boxissa oli passit tallella. Nostettiin tuhat bahtia rahaa ja siinä kadulla kulkiessa pari tuktuk -kuskia äkkäsi isot rinkat ja yritti houkutella meitä kyytiin. Kieltäydyttiin kohteliaasti ja napattiin 20 metrin päästä mittaritaksi. Reilut 12km maksoi noin 100 bahtia. Asemalle päästyä alkoi ensimmäinen kunnon hässäkkä. Taksikuski yritti estää meitä jäämästä auton alle ja läjä häsläreitä yritti repiä meitä huonoon ja ylihintaiseen bussiin. Kikkailtiin rakennuksesta toiseen ja kysyttiin parilta ohikulkijalta neuvoa. Lopulta löysimme oikean luukun ja saimme liput (99 bahtia). Ensimmäinen bussi oli täynnä, mutta niitä lähtee 15 minuutin välein ja pääsimme heti seuraavaan. Seuraavat pari tuntia menee siis bussissa ja GPS:kin alkoi toimimaan, joten vihdoinkin saadaan kunnollisia reittejä.

Paikka: Bangkok, Thaimaa

Bussimatka meni vauhdikkaasti. Otin varuilta 1/4 matkapahoinvointilääkkeen, koska bussi heittelehti sen verran. Huonoa oloa ei onneksi tullut ja nukuin osan matkasta. Skunk Anansien sulosoinnut mp3-soittimesta jouduttivat matkantekoa. Noin kahden tunnin ajomatkan jälkeen päästiin Kanchanaburiin. Kylä itsessään vaikuttaa samantapaiselta mitä edellinenkin paikka: kojuja, kauppiaita, ruokapaikkoja sekä mielettömästi mainoskylttejä. Vesivarantojen täydennyksen jälkeen otettiin lavataksi 60 bahtilla ja hurautettiin Sam´s houseen. Bookkaus oli tullut perille ja päästiin lampsimaan suoraan bungalowiin. Mökissä on oma vessa ja lämmintä vettä, parveke, superleveä sänky ja säilytystilaa. Ilmastointi ei näytä pelaavan järin tehokkaasti, mutta ehkä illalla viilenee vähäsen. Bungalowit ovat kosteikon päällä, jossa kasvaa erilaisia kasveja. Eläimiäkin alkaa heti näkymään enemmän kuin Bangkokissa - täytyy lähteä puskiin tutkimaan mitä sieltä löytyy. Ennen iltaa on kuitenkin käytävä kaupasta ostamassa hyttysmyrkkyä, koska luultavasti täällä örkkejä riittää. Sirkat sirittää, perhoset liitelee ja linnut sirkuttaa. Verannalle tuulee mukavasti ja tunnelma on leppoisa.

Paikka: Kanchanaburi, Thaimaa

Hengailtiin tovi hikisenkuumassa bungalowissa. Tiirailtiin terassilta lintuja ja sudenkorentoja. Hise bongasi yhden älyttömän hienosti välkehtivän siniselkäisen kuningaskalastajan (*Halcyon smyrnensis*). Nähtiin myös muutama muu tirppa ja onnistuttiin bongaamaan Hisen lintukirjasta pari. Ei ollut turha ostos tuo Birds of Thailand. Tirppailun jälkeen steppailtiin Sam's Housen ravintolaan. Ennen kuin saatiin ruokaa, meidän oli kirjauduttava sisään. Siinä vaiheessa tajuttiin, että meidät oli ohjastettu ihan väärään bungalowiin. Meillä piti olla 350 bahtin kivibungalowi, mutta nyt meillä onkin 600 bahtin puubungalowi. Sinänsä hinta ei ole kovin korkea, sillä hinta tulee meistä molemmista. Ei jakseta alkaa säätää tämän kanssa, koska ollaan täällä vain pari yötä. Ravintolassa tilasin kanakeiton, käristettyä porsasta ananaksella ja Hise annos oli kasviksia tomaatti-hapanimelä-kastikkeessa. Ruoka oli erinomaisen hyvää ja maksoi yhteensä mitättömät 150 bahtia juomien kera. Äskettäin käytiin kiertelemässä lähialuetta. Tosi mukava tepastella, kun meno on rauhallista. Sattumalta löydettiin jonkinlaisille iltamarkkinoille, jotka olivat vasta alkamassa. Taas olisi ollut niin paljon kaikkea, mihin rahansa olisi voinut tunkea, mutta tyydyimme mandariineihin ja vohveleihin, jotka olivat kuorrutettu hedelmäsekoituksella sekä vaahterasiirapilla ja pähkinöillä. Kyllä oli makeata... Tullessa tankattiin vesivarastoja ja Hise osti 300 bahtia lisäaikaa kännykkään. Huomaa hyvin, että ollaan vähän syrjemmässä, kun gekot koikkelehtivat pitkin talojen seiniä ja sirkkojen ja muiden örkkien sirinä täyttää ilman. Nyt istuskellaan bungalowin terassilla ja houkutellaan valolla hyönteisiä paikalle. Niitä taas houkutellaan siksi, että saataisiin nähdä liskoystäviämme :)