Borneo 2010
lauantai 3. huhtikuuta 2010

Kuala Lumpurissa ollaan! Eilen oli meno vähän hyytynyttä, mutta tänään sika kiihyttää juoksuaan! Saatiin tehtyä check-in välittömästi sen jälkeen, kun napattiin laukut hihnalta. Ollaan niin ajoissa, että edes backage drop ei ole vielä auki. Lento meni oikein mukavasti. Stuertti oli ehkä mairein ukko ikinä. Ihan kun joku animehahmo. Hymy perseessä hiihti ympäriinsä ja antoi meille oikein privaattiohjeet siitä, kuinka hätätilanteessa toimitaan (oltiin exit-oven edessä). Vaihdettiin hetki sitten euroja ringgiteiksi. Yritettiin myös ostaa SIM-korttia, mutta meidän edessä ollut länkkärisetä ehti napata viimeisen. Kahden tunnin päästä pitäisi tulla lisää, mutta saapa nähdä jätetäänkö SIM-kortin osto suosiolla Kota Kinabaluun. Unohtui eilen mainita, että lentoturailun vuoksi lähetimme mailia myös Kota Kinabalusta varattuun hotelliin. Sieltä oli tullut vastaus ja kaikki on niiltä osin OK. Joudumme tietenkin maksamaan eilisen yön, mutta se on kyynel meille. Täällä halpalentoyhtiöiden terminaalissa on avoin WLAN, jota saa käyttää ilmaiseksi kaksi tuntia. Ihan vaan tiedoksi, jos tänne satut eksymään...

Paikka: Kuala Lumpur, Malesia

Tämähän nyt menee vitsikkääksi. Sen kerran kun on itse ajoissa niin kone on sitten myöhässä. Nohevana palauttelin mieleeni numerot malayksia ja heti kun lennon numero kajareista kajahti niin hypättiin jonottamaan sisäänpääsyä. Tovin päästä siihen tuli joku intialaishenkinen setä joka sanoi, notta: "dileid, dileid" Se ei vaan vielä selvinnyt, että paljonko se on myöhässä. Ei jaksa käydä kysymässäkään kun on tuonne infotiskille kuitenkin 15-20 metriä....

Paikka: Kuala Lumpur, Malesia

Perillä, hotellissa, elossa! Lento sujui nukkumisen merkeissä. Kentällä ei ollut mitään ongelmaa ja taksi hoitui näppärästi etukäteen ostettavilla kupongeilla. Kiinalainen kuski antoi matkalla pikavinkkejä minne kannattaa mennä ja missä kannattaa syödä. Hotel Eden54 on niin uusi, ettei edes taksikuski ja sen kaveri "businessman" tiennyt missä tämä sijaitsee. Puhelinsoitto ratkaisi asian ja nyt ollaan omassa huoneessa. Kyllä on nannaa! Seuraavaksi suunnitelmissa olisi syömistä ja lähipäivien järjestelyä. Yritämme edelleen päästä sademetsään, jonne emme ole saaneet suunnittelu- ja varausvaiheessa minkäänlaista yhteyttä. Hotellin henkilökunta lupasi auttaa, joten eiköhän se tavalla tai toisella selviä.

Paikka: Kota Kinabalu, Malesia

Olipa kyllä mukava tulla hotelliin. Manageri on ihan mahdoton touhottaja. Hän ja yksi henkilökunnan tyyppi auttoi meitä selvittämään mahdollisuuksiamme päästä sademetsään, jonne aikaisemmin mieluilimme. Sen lisäksi hän opasti paikallisten sukelluskerhojen ja muiden sademetsävaihtoehtojen ihmeelliseen maailmaan. En ole yleensä kauhean ihastunut hotellien omaan tarjontaan, mutta tällä kertaa vaihtoehdot osuivat kyllä melkolailla nappiin. Olimme katsoneet matkan suunnitteluvaiheessa kaupunkia nimeltä Sandakan, sillä sen ympäristössä on mm. orankimestoja, lepakkoluolia ja erityinen kilpikonnien munintasaari. Nyt tarjolla olisi retki, joka suuntautuisi näihin kaikkiin. Hinta olisi mukavasti halvempi mitä ensimmäinen vaihtoehtomme, eikä paketti vaikuttanut yhtään huonolta. Sen lisäksi Peten sukellushässäkkäänkin ilmeni vaihtoehto, joka tarjoaisi uutta myös minulle. Täällä nimittäin onkin varsin oivalliset mahdollisuudet suorittaa sukelluskurssi, eikä se ole kuin hintsusti Koh Taon vastaavaa kalliimpi. Mikäli Pete suorittaisi kurssin täällä, myös minulle tarjoutuisi tilaisuus tutustua Kota Kinabalun sukellusmaisemiin. Hotellin manageri osasi myös suositella hieman kauempana sijaitsevaa kohdetta, jonka pitäisi olla pullollaan rauskuja, haita ja ja ja ja ja kilpikonnia! Tittididii! Kaiken tämän lisäksi Peten ei tarvitsisi käyttää Koh Taolla aikaansa kurssiin, vaan sukellussaarella olemisen voisi käyttää siihen itseensä - sukeltamiseen. Kaiken tämän uuden hulinan keskellä nälkä kuitenkin vei voiton ja päätimme jättää ajattelun myöhempään hetkeen. Manageri jälleen kerran suositteli meille hieman kauempana olevaa intialaista ravintolaa. Sinnepä nohevasti suunnistimme ja voi pojat että oli superherkkumäskit! Ihan mielettömän hyvää intialaista huttua! Jälkiruoaksi joutui nykäisemään ananas- ja mangolassit. Siinä ravintolamatkalla näin maassa hävyttömän ison, selällään röllöttävän kuolleen rotikaisen. Nohevana sitten tietysti osoitin sitä Petelle ja Tarjalle kengän kärjellä. Tietysti kengän kärki osui örkkiin ja siina vaiheessa selvisi, ettei se ollutkaan ihan hirvitävän kuollut. Hullu pörinä käyntiin ja läski vaappui holtittomasti lentoon. Ja sitten alkoi tietysti Tarjan huuto ja Peten tanssi kun yritimme väistellä kuoriasta. Sinne se jonnekin kattorakenteisiin hävisi. Paluumatkalla Pete teki uuden tanssiesityksen kun torakka pääsi yllättämään ja Tarjakin totesi viehkeän naisellisesti "No hyi helevetti!" kun hyvä ystävämme rotta juoksenteli roskapussien keskellä. Mahat pallona palasimme hotellille katselemaan retkivaihtoehtoja ja ynnäilemään matkabudjettia. Näyttää uhkaavasti siltä, että saatamme saada ison osan Bangkokin töppäilystä aiheutuneista kuluista vielä takaisin, jos päätämme suunnata nokkamme näillä uusille ja halvemmille retkille… Kello on taas sen verran paljon, että emme ehtineet tänäänkään lisäillä kuvia. Saimme ne kyllä siirrettyä jo koneelle, mutta lisäilemme niitä vanhoihin kirjoituksiin myöhemmin kun on paremmin aikaa.