Aasia 2008
perjantai 4. heinäkuuta 2008

Aurinko paistoi mukavasti, joten lähdettiin mopoilemaan. Tie on kiemuraista, mutta hyvää asfalttia. Pysähdyttiin limuille kyläpahaseen ja meidät piiritti lauma eri ikäisiä poikia. Pari heistä osasi englantia vähän, joten juttua riitti. Innoissaan he selasivat vihkoa, johon ollaan kerätty eri maiden sanastoa. Suomikin taipui kuin vettä vaan. Saatiin paljon uusia sanoja ja pari lausetta. Päätettiin jatkaa matkaa, mutta ilmeni pieni ongelma: eturengas oli puhki! Eikun U-käännös ja takaisin kojulle. Armottoman solkkauksen jälkeen saatiin selville, että mekaanikko on kolmen kilsan päässä. Majapaikkaan matkaa oli vaatimattomat 30 km, joten kynnettiin tyhjällä kumilla eteenpäin. Rassailuputinki löytyikin helposti tien varresta. Kaavoihimme kangistuneina odotimme tietysti jotain harvahammaspapparaista, mutta mopon ottikin haltuun perheen äiti. Kuvassa on korjaajan apumies. Rengas vaihtui nopeasti ja hintaa tuli 25 000 rupiaa eli vajaa 3 euroa. Matka jatkuu ja laulu soi!

Paikka: Tuktuk, Indonesia

Ai että prätkä kulkee komeasti uudella renkaalla. Kaahattiin eteenpäin ja pysähdyttiin matkalla pari kertaa kuvaamaan maisemia ja kirkkoja. Aurinko helottaa melkein pilvettömältä taivaalta. Olipa hyvä, että tajusimme kursia pitkähihaiset päälle. Muuten saataisi käry käydä. Bongattiin tien risteyksessä kyltti, jossa opastettiin kuumille lähteille. Sinne siis. Emme kuitenkaan ehtineet ajaa risteyksestä kuin sata metriä, kun pieni katuravintola muistutti nälästä. Täällä ei ole sanaakaan englantia, joten kielen opiskelu tuli tarpeeseen. Ruoan tilaaminen ei tuottanut lainkaan ongelmia vaan kokki otti kananuudeli tilauksen helposti vastaan. Pehkana, että on mukava oppia kieltä, jota ymmärtää myös kirjoitettuna.

Paikka: Tuktuk, Indonesia

Taisi käydä taas niin, että valitsimme risteyksen tullessa eteen juuri sen väärän vaihtoehdon. Kuumia lähteitä ei näkynyt missään emmekä jaksaneet lähteä enää niiden takia rymistelemään kapeaa hiekkatietä. Majapaikkaan oli kuitenkin yli 40 kilometriä, joten päätimme kääntyä ympäri ja lähteä ajelemaan sitä kohti. Matkalla pysähtelimme muutaman kerran kuvaamaan rakennuksia sekä maisemia ja sattuipa siellä yksi vesipuhvelikin poseeraamaan komeasti kukkulan huipulla. Muuten huudatimme mopoa ja ajelimme tuulispäänä takaisin Libertaan. Ja kun päivä oli niin mukava, niin sitten voikin harrastaa avautumista. Virallisena valjona toimii Aulis Kerlander. "Hyvää iltaa." Eilen tänne saapui kolmen tytön ryhmä, joka vaikuttaisivat puheidensa perusteella olevan Irlannista. Käytännössä he ovat kuitenkin ihan umpibrittejä, jos aksenttia ei oteta huomioon. Tyypit kulkevat täällä maailman suurimmassa muslimimaassa minishortsit jalassa ja nostelevat paljaita kinttujaan jopa ruokapöydässä. Vaihdoimme heidän kanssaan pari sanaa ja he puhuivat ihan normaalilla äänellä, mutta kun paikalliset äijät tulivat kyselemään ruokatilausta niin äänensävy vaihtuikin johonkin kummalliseen keimailuun ja lirkutteluun, johon on yhdistetty pikkutyttömäistä kikattelua. Ja mikäpä saisikaan paikallisten poikien pään paremmin sekaisin kuin minishortseissa lässyttävä valkonaamaneitoryhmä. Vitsikästä ja ärsyttävää seurata sivusta kun lauma äijiä yrittää kokoajan hilautua emäntien seuraan ja emännät ovat vähintään yhtä innoissaan saamastaan huomiosta. Sitä kuulee parjattavan valkonaamaäijiä, jotka tulevat tänne viljelemään seksiturismia, mutta eivätpä nuo näytä jotkut naisetkaan välittävän paikallisista tavoista, kulttuureista tai niiden polkemisesta. Lieneekö tämäkään kolmikko vaivautunut selvittämään yhtään paikallista meininkiä, kun eivät edes kiitosta ymmärtäneet indonesiaksi. Se vielä jotenkin menisi, kun nämä matkaajat harrastaisivat touhujaan jotenkin salassa, mutta kun muidenkin vähän asiallisemmasta meiningistä nauttivien on sitä katsottava. Eilen saimme kuunnella tuutulauluna majapaikan äijien ja näiden kolmen sankarittaren laulua, huutoa ja kikatusta aina puoli kahteen asti yöllä. Tänä aamuna sai sitten katsella nuutuneita työntekijöitä ja irkkunaisia, jotka valittivat kun kukko huutaa niin aikaisin aamulla. Suoraan sanottuna välillä tällaisten turistien touhu käy todella rajusti naamaan. Emmekä tunnu olevan ainoita, sillä alakerrassa asuva brittipariskunta tuli aamulla ravintolaan ja heitti heti kärkeen sarkastisesti: "Olipa mukava kuunnella teidän laulua eilen! Olette niin taitavia laulajia!" Harmi vaan, että sekin sarkasmi meni hukkaan kun tyttölauma ei tajunnut sen olevan puhdasta ivaa. Noh, nyt on taas tullut avauduttua ja parjattua brit..irlantilaisia. Onneksi päivän kokonaisfiilis on erittäin paljon plussan puolella, sillä moporeissu oli mitä mainioin. Maisemat olivat kauniita, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, opimme uusia sanoja, söimme hyvää ruokaa ja rengas puhkesi. Voiko parempaa retkeä enää toivoa! ps. Jos joku ei huomannut niin lisäsimme tänä aamuna kirjoituksen eiliselle illalla. Sen piti tulla jo eilen, mutta liittymästä loppuivat paukut ennen kuin saimme lähetettyä viestiä ja kuvia. Liitteenä on tuoreita kuvia päivän kierrokselta: 1. Paikallinen ABC, jossa tankkasimme. Huomatkaa koiran huumorikorvat 2. Hise opettelemassa paikallisten poikien kanssa indonesian sanankäänteitä 3. Mekaanikkonainen vaihtaa puhjennutta sisäkumia pienen apupoikansa kanssa 4. Paikallinen vähän prameampi kirkko. Vaatimattomampia tuntuu löytyvän kilometrin välein 5. Monet saaren rakennuksista on rakennettu bataakkityyliin. Kuvassa yksi vähän kookkaampi asumus 6. Näkymiä saaren toiselta laidalta 7. Toinen, vähän erikoisemman muotoinen kirkko... 8. ... ja sen yksityiskohtia 9. Kirkon vastapäätä oli pelto täynnä chilejä. Nam! 10. Vesipuhveli katseli maisemia kukkulan huipulta