Aasia 2008
torstai 5. kesäkuuta 2008

Valittiin sitten kahdesta huoneesta se huonompi. Aamulla 7:00 tajusimme, että vaikka olemme neljännessä kerroksessa, niin ikkunan takana on talon rakennus käynnissä ja sopivasti siinä ollaan pystyttämässä neljättä kerrosta. Sen lisäksi havaitsimme, että toisen seinän ikkunassa ei ole lainkaan laseja, joten ulkoa tulevat rakennustöiden, liikenteen ja ihmisten aiheuttava kakofonia tulee suodattamattomana sisään. Tällainen kieltämättä vähän tympii, kun ihan selvästi eilen huoneita vertaillessa kysyin tytöltä, että onko huoneissa mitään eroa. Hän vain totesi, että tässä huoneessa on parveke - ikään kuin tämä olisi se parempi. Sen verran kauan nuokin rakennustyöt ovat kestäneet, että he tiesivät asiasta. Ja tiesivät varmasti myös sen, että työt ovat menossa neljännen kerroksen kohdalla. Nyt pitäisi alkaa selvitellä täällä olevia sukelluskerhoja ja valittava joitakin vaihtoehtoja, joista lähtisi kyselemään sukellusmahdollisuuksia.

Paikka: Nha Trang, Vietnam

Etsittiin netistä sukelluskerhoja ja tuli aika selväksi, että isot ja LP:ssä mainitut jyräävät. Me haluaisimme tukea jotain vähän tuntemattomampaa, pienempää ja paikallisessa omistuksessa olevaa. Tärkeintä olisi päästä sukeltamaan ammattitaitoisen porukan mukana kunnollisilla varusteilla - luksuksella ei niin väliä. Löysimme pari kiinnostavaa kerhoa ja lähdimme etsimään niitä kävellen. Matka jumittui kuitenkin pieneen intialais-italialaisravintolaan, jonka ruokalista houkutteli. Aina sama virsi. Ruoka porsaan ravintolaan ajaa, vai miten se nyt menikään.

Paikka: Nha Trang, Vietnam

Nyt kun ruoat on saatu kiskottua naamariin niin voi kertoa, että eväät olivat erinomaisen herkullisia. Itse tilasin intialaisen tikka masalan kanalla ja Hise länkkärihenkisen kanahampurilaisen. Annokset olivat hyvän kokoisia ja molemmissa kana oli ihan ehtaa tavaraa eikä mitään jänteistä mössöä. Koska syöpöttelystä jäi niin hyvä mieli niin päätimme tilata vielä kylmät kahvit ja jäätelöpallot. Slurpetislurp! Kun ruoka oli saatu mielestä niin pystyimme jatkamaan alkuperäistä suunnitelmaa eli sukelluspuljun etsimistä. Netistä löytyineistä paikoista Scuba Zone vaikutti kaikkein kiinnostavimmalta. Vaihtoehtona oli myös Vietnam Coral Reef, mutta sen kohdalla itse kerhon toiminta ja historia jäi vähän hämärän peittoon. Scuba Zone löytyi ilman harhailua. Huomasimme ensitöiksemme, että mainostaulussa kerrottiin opaita löytyvän myös suomeksi! Kuka lienee eksynyt sukellusmestariksi näille seuduille. Emme ehtineet katsoa taulua kuin muutaman sekunnin kun sisällä ollut nainen hyökkäsi kyselemään, että haluaisimmeko sukeltamaan vai snorklaamaan. Sisällä selitimme tilanteen, että emme ole sukeltaneet vuoteen ja pieni kertaus voisi olla paikallaan. Yritimme saada lainaksi PADI-koulutukseen kuuluvaa kirjaa, mutta niitä ei ollut tarjolla kuin kurssilaisille. Pienen arpomisen jälkeen takahuoneesta tuli joku paikallinen äijä, joka selvitti tilanteemme. Hän sanoi, että sukelluskohteisiin on 45 minuutin matka ja saisimme kyllä palautettua asiat mieleen matkan aikana. Ensimmäisen sukelluksen aloittaisimme sitten pienellä meren pohjassa suoritetulla treenillä ja loppuajan voisimme sukeltaa hupia. Sovimme, että menemme kerholle lauantaina, jotta ehdimme vielä huomenna kertailla asioita mielessämme ja rantavedessä rypien. Jos tähän mennessä rahaa ei ole hirveästi palanut niin nyt sit vinkuu sitten sitäkin enemmän. Kahden sukelluksen retki maksaa $40 eli noin 26 euroa. Hinta pitää sisällään opastettu sukellus, varusteet, kuljetus, lounas sekä virvoikkeet venematkan ajalle. Suunnittelimme, että tekisimme ainakin 10 sukellusta. Nyt ei onneksi tarvitse maksaa vedenalaisen kameran vuokraa, koska meillä on oma mukana. Laskeskelimme, että meidän kannattaa maksaa lysti visa-kortilla, jolloin vältämme pankin niljakkaat palvelumaksut eikä tarvise muutenkaan nostaa hillittömiä tukkoja dongeja. Kun sukellussäätö oli saatu kuntoon, lähdimme etsimään majapaikkaa kerhon läheltä. Monesta hotellista näki jo päälle päin, että ne olivat meille aivan liian kalliita. Lopulta vastaan tuli taas yksi ranskailaiseen tyyliin kapeaksi ja korkeaksi rakennettu talo, joka sijaitsee ihan rannan ja sukelluskerhon tuntumassa. Forest Flower Hotel vaikutti ihan siistiltä, mutta juuri sellaiselta ettei siitä tarvitsisi maksaa hirveätä hintaa. Kysyimme aulasta vapaita huoneita ja niitähän löytyi. Hintaa olisi $15/huone eli 9,7 euroa. Kävimme katsomassa kahta erilaista huonetta ja sisätilat vaikuttivat asiallisilta. Siellä, niin kuin nykyisessäkin hotellissa, seinät ovat mintunvihreät. Outo fiksaatio. Budjetissa oli varattuna 10 euroa majoitukseen, joten hotelli menee siihen juuri ja juuri. Tulimme tänne kuitenkin sukeltamaan, joten emme jaksa nyt pelleillä majoituksien, ruokailun ja muiden arkisten askareiden kanssa. Hotelli on keskellä vilkkainta turistialuetta, joten kaikki on aivan käden ulottuvilla. Harmillisesti hotellin hintaan ei kuulu kuitenkaan aamupalaa eikä siellä ole nettiyhteyttäkään, joten siinä mielessä se on hivenen kallis. Kävelimme takaisin rantaa pitkin ja olimme hieman hämmentyneitä, sillä ranta ei suinkaan pullistellut valkonaamaturisteja niin kuin LP tai monet kirjoitukset antoivat ymmärtää. Ranta ole erittäin väljä ja suurin osa ihmisistä oli aasialaisia. Mistään naapurin jalka omassa suussa -tyylisestä auringonpalvontarannasta ei ole kysymys. Nyt ajattelimme heittää simmarit jalkaan ja painua takaisin rannalle rypemään. Koska täällä rosvoryökäleitä riittää vähän eri tavalla kuin edellisissä kaupungeissa, jätämme kaikki rojut majapaikkaan ettei niitä tarvitse jatkuvasti kytätä vedessä ollessaan.

Paikka: Nha Trang, Vietnam

Iltaa kohti mennessä ranta täyttyi taas paikallisista, jotka eivät välitä ruskettua. Räpiköitiin joku tovi ja kertailtiin maskin tyhjennystä ja muita sukellusjuttuja. Vesi ei ollut järin kirkasta kun hiekka pöllysi ihmisten myllätessä aallokossa. Majapaikassa nörtättiin tovi ja saatiin äidiltä etäopetusta sukelluskirjasta Skypen välityksellä. Käsimerkitkin löytyivät netistä. Suurin osa onneksi muistettiinkin. Ajattelin ostaa uudet bikinit, koska nykyiset ovat hieman heppoiset. Astuttiin sisään asiallisen näköiseen liikkeeseen, jossa oli sovituskoppi. Myyjä paljastuikin räätäliksi, joka oli tehnyt uikkarit ja vaatteet. Thu Hien's Shopista saa mittatilaustyönä uikkareiden lisäksi kaikenlaisia miesten ja naisten vaatteita. Yhdet mustat näyttivät kivoilta, joten sovitin niitä. Onnistuin virittämään ne väärinpäin... Myyjä tempasi yläosan topakasti päältäni ja sääti ne oikein. Bikinit olivatkin juuri passelit kaikin puolin, joten tuli sitten ostettua bikinitkin räätäliltä :D Sovituksen tiimellyksessä tuli nälkä. Hypättiin pari askelta vaateliikkeeltä sivuun ja päädyttiin Cheers Cafehen syömään kohtuuhintaista pizzaa. Kahellaan mitä tuloo.

Paikka: Nha Trang, Vietnam

Hyvän kokoiset lärpäkkeet saapuivat nenän eteen, yksi haukku ja kuolavana ropisi pöydälle. Jos pizzaa tekee Nha Trangissa mieli niin edellisessä kirjoituksessa mainittua paikkaa voi suositella. Emme tiedä oliko rafla LP:ssä tai oliko kysymyksessä lumipalloefekti. Ollaan ennenkin huomattu että valkoinen vetää puoleensa valkoista. Menimme tyhjään ravintolaan ja puolen tunnin päästä paikan kaikki pöydät olivat täynnä länkkäreitä. Vaan mikäpä siinä, hyvä paikka ansaitsee asiakkaansa. Hortoiltiin vähän matkaa eteenpäin tarkoituksena löytää baari. Viinahammasta kolotti ja Zippo Bar tarjosi lievitystä kipuun. Kaksi redbull-vodkaa sai 15 000 dongilla eli reilulla 50 sentillä - ilman reseptiä.

Paikka: Nha Trang, Vietnam

Hehe...ei voi kyllä kuin repeillä noille kännykällä otetuille kuville. Pitänee ehkä jättää tuo hämärässä kuvaaminen pois. On sen verran rakeista kuraa noi kuvat että kuka noita tohtii katsoa. Riipaistiin kumpikin kaksi vodka- ja kaksi rommipaukkua. Hintaa lopsahti yhteensä 60 000 dongia eli noin 2,4 euroa. Jos nyt yhtään matematiikan opit ovat päähän jääneet niin se tekee 1,2 euroa per sierainpari, mikä taas ei ole järin hirveästi neljästä nässäyksestä. Steppailtiin kaikessa rauhassa majapaikkaa kohti. Muutama mopo- ja riksakuski yritti saada meitä kyytiinsä, mutta kaiken kaikkiaan täällä Nha Trangissa kuskit tuntuvat ymmärtävän, että ei kiitos tarkoittaa ei kiitos. Viimeisessä risteyksessä sijaitsevan kitskan mummolta ostettiin iso pullo vettä ja tultiin hotelliin. Nyt ei jaksa pakata, joten täytynee herätä aamulla sen verran ajoissa, että saa nämä vähäiset huoneeseen levitellyt tavarat murjottua takaisin rinkkaan. Jos tätä aamua katsoo, niin herätys tapahtuu viimeistään seitsemältä raksamiesten toimesta.