Aasia 2008
maanantai 23. kesäkuuta 2008

Hassua, että yhdessä Kaakkois-Aasian kehittyneimmässä maassa päädymme tilanteeseen, jota olemme pelänneet alkumatkasta lähtien. Täällä datayhteydet ovat niin poskettoman kalliita, että niiden käyttäminen ei ole hirvittävän järkevää. Eilen ostettu liittymä kului pienen surffailun ja yhden päiväkirjamerkinnän jälkeen. Latasimme siihen tänä aamuna 30 ringgitiä vain huomataksemme, että ladattu aika hyvitti negatiivista saldoa. Käytännössä siis hukkasimme 40 ringgittiä eli kahdeksan euroa tyhjään. Selvitimme tänään yhden toisen liikkeen kautta datayhteyksien mahdollisuuksia ja saimme taas saman vastauksen: käytössämme oleva on kaikkein halvin. Samalla selvisi, että meidän ei kannata työntää rahojamme edelliseen numeroon, sillä nekin voivat mennä negatiivisen saldon hyvittämiseen. Niinpä otimme uuden numeron ja latasimme siihen 30 ringgittiä. Täällä ei tunnu irtoavan ilmaista nettiyhteyttä mistään, joten jos aiomme lähettää kuvia, on meidän maksettava hotellin yhteydestä (1 euro / tunti) tai mentävä paikalliseen KFC:een ja ostettava jotain, jotta voimme käyttää heidän langatonta yhteyttä. Kännykällä emme kuitenkaan pysy kuin kirjoittamaan ja epäilemme, että jo pelkästään sillä liittymä tyhjenee melko nopeasti. Katsotaan nyt miten tämä onnistuu. Tästä päivästä sen verran, että aamukohdeltamisen jälkeen hyppäsimme taksiin ja ajelimme bussiasemalle. Tajusimme, että yksi tapa säästää taksissa on mennä jonon viimeisen suharin luokse. Täällä taksit nimittäin odottavat vuoroaan jonossa, mutta jonon viimeisin saattaa lähteä halvemmalla välttääkseen jonottamisen. Mittaritaksin saaminen Chinatownin kulmalta vaikuttaa olevan mahdotonta. Bussi lähti ajallaan. Se oli siisti ja tilava, mutta hieman kuuma. Matkustajat koostuivat pääosin paikallisista, mutta oli siellä meidän lisäksi myös toinenkin länkkäripoppoo. Kolmen tunnin matkan jälkeen saavuimme Jerantutiin. Olin katsonut kartalta, että majapaikka olisi kävelymatkan päässä asemalta. Muutama taksikuski yritti varovasti saada meitä kyytiinsä, mutta heitimme rinkat selkään ja lähdimme talsimaan. Hotel Sri Emas löytyikin helposti ja varaamamme huone oli vapaana, vaikka nettivarauksessa olikin jotain epäselvyyttä. Tämä on todella pieni kylä, jossa ei pikaisen kierroksen perusteella ole mitään turistien palveluita. Täällä on jokunen ravintola ja hotelli, mutta muuten tyrkyllä on normaaleja vaatekauppoja, optikoita ja muuta vastaavaa. Ehkä juuri tästä syystä monet viettävät täällä vain yhden yön päästäkseen jatkamaan Taman Negaran kansallispuistoon. Me ajattelimme kuitenkin olla täällä ainakin kaksi yötä, sillä kylän rauhallisuus on hermolepoa suurkaupunkien jälkeen. Paikallinen numeromme on tällä hetkellä +60 16 035 7135. Emme näillä näkymin aio vaihtaa sitä. Jos nettikäyttö ei sillä ole mahdollista niin sitten joudumme päivittämään päiväkirjaa muualla. Numeroon voi kuitenkin soittaa vaikka ladattu aika loppuisikin, joten siitäpä meidät tavoittaa. Niin ja täällä elellään sitten aikavyöhykettä GMT+8 eli olemme viisi tuntia Suomen aikaa edellä.

Paikka: Jerantut, Malesia

Etsittiin seuraavan kohteen, Kuala Tahanin, majapaikoista tietoa. Saatiin myös respasta ajantasaisia hintainfoja ja kartta kylästä. Vettä lykkäsi taivaalta ja ukkonen paukkui. Kun sade hellitti, lähdettiin kaupungille. Papparainen antoi päivällä kännyliikkeessä asioidessamme vinkin ruokakojuista, joten suunnattiin sinne. Alueella on kinkkiläistä ja malesialaista ruokaa tarjolla. Kuikuiltiin seinillä olevia listoja, mutta missään ei ollut englantia. Reunimmaisen katoksen kohdalla huomasin pöydän, jonka päällä nakotti painettu menu. Sekään ei auttanut, koska kielenä oli malay. Pöydän ääressä oleva nainenpa auttoi ja saatiin pienen arpomisen jälkeen tilattua kanaa riisillä. Ruoka oli tajuttoman hyvää! Taas tuli vastaan erikoisia ja entuudestaan tuntemattomia mausteyhdistelmiä. Juomana vastapuristettu omppumehu ja jälkkäriksi paikallista teetä sitruunalla. Kurrr. Masakan Panas -kojua voidaan lämpimästi suositella kaikille!