Aasia 2008
lauantai 21. kesäkuuta 2008

Heräiltiin tuossa kymmenen jälkeen. Aloin heti sängystä pompattua aloimme taas selvitellä tämän iltaista Kuala Lumpur -showta. On se Google Maps vaan korvaamaton apuväline. Tässäpä vähän faktaa siiten miten illan kuuluisi edetä: Lento AK147 lähtee Saigonista 19:00. Sen pitäisi laskeutua Kuala Lumpurin kansainväliselle lentokentälle 21:50. Kentällä on lukuisia pankkiautomaatteja, joten siellä siirrymme käyttämään ringgitejä. Tämän hetkisellä kurssilla yksi ringgit on 0,2 euroa. Lentokenttä on useiden kymmenien kilometrien päässä Kuala Lumpurin keskustasta. Helpoin ja nopein tapa on hypätä KLIA Ekspress -junaan, joka kulkee pysähtymättä lentokentältä Kuala Lumpurin keskusasemalle. Lippu maksaa 35 ringgitiä eli noin 6,9 euroa ja matka-aika on 28 minuuttia. Keskusasemalta hyppäämme toisille raiteille ja ajelemme vain yhden pysäkinvälin Pasar Senin asemalle. Majapaikka löytyi Google Mapsilla ja sen mukaan matkaa olisi vain noin 200-400 metriä. Google Mapsista löytyy koko Malesian tiekartasto, joten sain siirrettyä navigaattoriin kaikki tarpeelliset reitit ja meidän pitäisi selviytyä ilman takseja perille asti. Tämä on ainakin teoria. Käytäntö onkin sitten ihan toinen juttu. Kenties kaikkein tympein tekijä koko matkassa on se, että lähdemme jo Saigonista pimeän aikaan eikä tilanne ole yhtään parempi Kuala Lumpurissa. Laitoimme eilen mailia tulevaan majapaikkaan, että saavumme sinne vasta puolen yön aikaan tai sen jälkeen, joten toivon mukaan he pitävät meille huonetta vapaana. Laskeskelimme lisäksi jäljellä olevia rahoja ja tulimme siihen tulokseen, että pärjäämme niillä tämän päivää. Saigonissa meidän ei tarvitse tehdä enää muuta kuin pakata ja ajella taksilla pääpostiin, josta lähetämme tuliaispaketin Suomeen. Loppuajan voi rentoilla ja viettää vaikka ravintolassa pötsiään kasvatellen.

Paikka: Ho Chi Minh City, Vietnam

Saigonin pääposti on korea goottilainen rakennus, joka sijaitsee Notre-Damen katedraalia vastapäätä. Vietiin kahvia, teetä, kirja ja muuta sälää paketoitavaksi. Henkilökunta hieman naureskeli, kun mukana oli myös tölkki makeaa kermaa kahvia varten. Maa- ja meriteitse lähetys olisi ollut puolet halvempi ja kolme kertaa hitaampi, mutta valittiin varmuuden vuoksi lentorahti. Hintaa tuli melkein 30 euroa, mutta onpahan kunnon kahvikestit kun päästään Suomeen :D

Paikka: Ho Chi Minh City, Vietnam

Pakkailtiin tavarat kaikessa rauhassa ja odoteltiin tovi, että kello takoisi lähemmäksi viittä. Siinä samalla lueskelimme juttuja Malesiasta ja selvisi, että ne ovat myös kovia syömämiehiä. Kulinaristinen hökellys jatkuu edelleen, hehe. Toivottavasti kaikki menisi suunnitelmien mukaan. Uusi maa, uusi kaupunki, uusi kulttuuri - ei viitsisi aloittaa tutustumista hirveällä sekoilulla. Puolen aikoihin käytiin maksamassa huone ja pyydettiin työntekijää soittamaan taksin. Sinne meni 60 dollaria ja jäljelle jääneet 6 dollaria menevätkin taksiin. Nyt on sitten hätävaraa lukuun ottamatta jenkkifyffet poltettu. Kuski tuli ilmestyi ovelle ehkä 20 sekuntia siitä kun hänelle soitettiin. Kilhakka kaveri. Nyt istutaan autossa ja körötellään kohti lentokenttää. Viimeiset tunnit Vietnamissa alkavat olla käsillä.

Paikka: Ho Chi Minh City, Vietnam

Hyvä että varattiin kunnolla aikaa, sillä matka kesti puolisen tuntia. Lentokentällä vietiin rinkat muovitettavaksi 70 000 dongin hintaan. Eipähän kukaan tunge niihin mitään ylimääräistä eikä remelit tartu joka paikkaan kiinni. Syöminen jäi haaveeksi, sillä täältä ei löydykään mitään pikaruokaloita. Löydettiin muutama sikahintainen rafla ja kahvila kauppojen lisäksi. Ei tarvinnut kauan miettiä mihin ylimääräiset dongit työntäisi. Limutölkki maksoi nimittäin 50 000 dongia eli 2 euroa ja sipsit 75 000 eli 3 euroa. Normaalisti limu maksaa kaupassa 5000 ja ravintolassa 12 000 dongia. Jäi vähän kuivakaksi eväät :D