Aasia 2008
perjantai 16. toukokuuta 2008

Arvatkaa mitä? Ollaan taas syömässä. Käytiin kiertelemässä keskustaa siinä toivossa, että löytäisimme jonkun uuden ruokapaikan testattavaksi. Pian löytyikin joku pieni muovituolipaikka, joka oli kirjaimellisesti jonkun kotona - ukko röllötti maireasti leveässä sängyssä. Ruoka jäi kuitenkin kokeilematta, sillä ravintolassa ei ollut ruokalistoja. Ilmeisesti tarjolla olisi ollut vain paria erilaista keittoa, sillä naisella porisi iso keittokattila keittiönurkkauksessa. Jatkoimme matkaa, mutta kaupungin eteläkärjessä ei ruokapaikkoja tai muitakaan kauppoja liiemmin näkynyt. Kaarsimme rantaan, mutta sielläkin on parin ravintolan lisäksi ainoastaan pieniä kojuja. Kaipasimme kuitenkin tuhdimpaa evästä, joten kaarsimme taas jollekin pienemmälle kujalle. Törmäsimme sattumalta Sensabay -nimiseen ravintolaan. Siisti paikka, laaja sekä edullinen ruokalista ja hyvän makuiset eväät. Jos kaipaa myslejä, pannukakkuja tai shakeja niin täältä niitä saa muiden perusruokien lisäksi. Siisti muovilautasravintola, jonne joutuu tulemaan eikä uudestaan ;)

Paikka: Savannakhet, Laos

Marssittiin turistitoimistoon ja yllätys oli suuri kun rakennustyömaan keskeltä, pienen sinisen oven takaa avautuikin todella siisti konttori. Tarjolla oli rutkasti tietoa ja esitteitä niin Laosta kuin monesta naapurimaastakin. Koska lähimpään kansallispuistoon on yli sata kilometriä, ei päivän retkiä kannata tehdä. Mietittiin jos lähtisi kohti Vietnamia ja pysähtyisi Muang Phin-kylään, tekisi retken kansallispuistossa ja jatkaisi sitten rajalle. Toimiston ukkeli sanoi, että on mahdollista tehdä räätälöity retki valokuvauksen ehdoilla. Katsellaan vähän tietoa lisää ja puntaroidaan vaihtoehtoja.

Paikka: Savannakhet, Laos

Arveltiin, että joku saattaa mielessään miettiä, että milloin teemme jotain muutakin kuin syömme ja sahaamme Savannakhetin katuja. Tämä on ihan tarkoituksellinen veto, jolla pyrimme estämään pahinta matkauupumusta. Olemme olleet nyt reilun kuukauden reissussa, joten pieni rauhoittuminen on varsin tervetullutta. Savannakhet on mukava paikka hengähtää, sillä täällä on kaikkea mitä tarvitsee eikä jokapäiväisen pärjäilyn kanssa tarvitse arpoa. Vietämme täällä vielä tovin ja keräilemme siinä sivussa voimia tulevaa varten. Hise jo kirjoittelikin, että yritämme järjestää itemme kansallispuistoon. Kävin sen kanssa miten tahaansa niin viikon päästä tähän aikaan meidän pitäisi olla Vietnamin puolella. Uusi kieli, uusi maa - kaikki alkaa taas jollain tasolla alusta. Aluksi suuntaamme Hueen ja sieltä sitten etelään, Nha Trangiin. Siellä on tarkoitus kerrata vuoden takaisin sukelluskurssin sisällöt ja painua vetten alle kalojen seuraan. Sen pidemmästä ei vielä tiedetä, mutta onhan sitä jo tässäkin. Se tulevasta. Aurinko laskee pian mikä tarkoittaa sitä, että vaateostoksia on mahdollista tehdä ilman yletöntä hikoilua. Pitää lähteä penkomaan vaaterekkejä jos sieltä löytyisi jotain. Toisin kuin Thaimaassa, täällä miehillekin on varsin laaja valikoima erilaisia vaatteita: hillityistä ja maanläheisistä väreistä hulluttelukukkakuvioihin.

Paikka: Savannakhet, Laos

Kyllä miehulaisten vaatteissakin osaa olla pienet koot kun Mikalle ei mahtunut L-koon shortsit lähimainkaan. Allekirjoittaneelle mahtuu juuri ja juuri monet vaatteista, mutta monesti vähänkin joustamattomammasta kankaasta olevat paidat ottaa kiinni yläkropasta. Isommat henkilöt voi lohduttautua sillä, että Thaimaassa ja täällä on todella paljon telttatyylin muotireleitä. Itselleni mahtuvat L-koon alaosat jos kyseessä on vähän väljempi malli, heh. Ostin yhden paidan ja taisi mummo taas vetää pokerinaamalla hyvää hintaa. Tingin kuitenkin laon kielellä, joten sain vähän hintaa pudotettua. Eilen ostettiin pahan (tai hyvän) päivän varalle smirre-pullo. Otettiin pienet tujut ja käytiin majapaikan salskealta urholta tiedustelemassa menomestoja. Istuskeltiin hänen (nimi unohtui) ja hänen kaverinsa kanssa ulkona ja tarjottiin nässäykset. The urho osaa englantia, koska on opiskellut sitä sekä yliopistossa että nykyisessä koulussaan. Toinen jässikkä tyytyi vain myhäilemään, koska sanavarasto oli hieman rajallinen. Teetettiin tänään parit valokuvat ja annettiin paperiset versiot miehulaisille. Siitähän he olivat varsin mielissään. Äijänretaleet olivat vasta bisneskoulusta valmistuneita, joten heillä oli kiire syöminkeihin. Riemastuneita kuvaylläristä ja drinksusta he pyysivät meitä viettämään lauantai-iltaa yhteen Savannakhetin suosituimpaan diskoon. Nyt päästään oikein sisäpiireihin bailaamaan laojäbien kanssa :D

Paikka: Savannakhet, Laos

Lähdettiin etsimään kadulta pientä suolapalaa ja johan tuli yllätyksiä. Ensiksi törmäsimme pieneen kojuun, jossa mummeli möi jotain pasteijan muotoisia käkkänöitä. Yritimme selvittää patukoiden sisältöä, mutta mummeli ei osannut sanaakaan englantia. Mummo ei lannistunut ja huusi vieressä lorvaileen poitsun kaveriksi. Jäbä osasi ainakin yhden sana englantia: sweet. Jotain makeaa oli luvassa, joten ostimme yhden maistiaiseksi. Ja pehkana soikoon, sehän oli ihkaoikea munkki vaniljatäytteellä! Matka jatkui suolapalan perässä. Törmäsimme toiseen kojuun, jossa nuori jässi möi patonkeja. Täytteet näyttivät olevan samat kuin kojussa, josta ostin patongin aikaisemmin tänä iltana. Poitsu osasi englantia ja selvisi, että olin vetänyt tuhdin setin maksaa. Hämmentävää, koska se ei maistunut siltä, mutta kun sitä näin jälkeenpäin miettii niin siltä se kyllä näytti. Tilasin patongin kuitenkin varmuuden vuoksi ilman sisuskaluja ja järisyttävän hyvää oli. Kojuista myytävät patongit ovat niin sanottuja möhöpatonkeja, sillä niissä ei ole muuta vihreää kuin sipuli - eikä sekään ole vihreää. Olemme jo pidemmän aikaa miettineet kojuissa myytäviä banaanin lehteen käärittyjä patukoita. Missään ei ole lukenut englanniksi, että mitä yllätykset sisältävät. Patonkipojalla oli näitä samaisia yllätyksiä myytävänä, joten käytimme tilaisuuden hyväksi ja kysyimme kuoren salaisuuden. Sisällä on keltaisia papuja, porsasta sekä riisiä. Täytynee joku päivä maistaa. Koska Hiselle ei löytynyt sopivaa patonkitäytettä niin päätimme kääntyä ympäri ja hakea evästä kaupasta. Matkan varrelle sattunut vaatekoju veti magneetinlailla puoleensa sillä seurauksella, että Hise osti itselleen hienon paitahärdellin, johon on kiinnitetty jotain koruntapaisia. Ja miksi se on hieno? Siksi että minä löysin sen! Laopoikien kanssa tuli esiin hassu ero juomakulttuurien välillä. Täällä käytännössä kaikki juovat pelkästään kaljaa ja nimenomaan Beer Laoa, sillä se on halvinta. Kalliimmat viskit ja tuontiviinakset ovat lähinnä ulkomaalaisia varten. Monet baareista eivät edes myy mitään muuta kuin kaljaa. Siksipä meidän smirnoff-fanta -yhdistelmä olikin varsin poikkeuksellista herkkua paikallisille pojille. Lähtiessään äijät kiittelivät hyvistä cocktaileista kun pääsivät niitä ensi kertaa maistelemaan. Suomalaisille smirrefanttasotku ei taitaisi ihan cocktailin titteliä saada, mutta hyvä, että poijjiille maistui :D Loppuilta menee rattoisasti majapaikassa jumittaen. Pitänee lepäillä, että jaksaa huomenna pistää jalalla koreasti laojannujen kanssa - ellei sitten heidän tämän illan valmistujaislounas opettajien kanssa äidy liian villiksi.